lauantai 7. elokuuta 2010

Junaliikenne on todellinen vaihtoehto

Tämän päivän Kalevassakin julkaistu mielipiteeni ratahankkeista:


Mediassa on viime päivinä kohistu ja kannettu huolta Etelä-Suomen lentoyhteyksien säilyttämisen puolesta. Valtiotakin on huudettu apuun tukemaan kannattamattomia lentoyhteyksiä esimerkiksi Helsingin ja Porin välillä. Kohun alle on unohtunut ikuisuusprojektilta vaikuttava Seinäjoki-Oulu kaksoisraiteen rakentamisen viipyminen.

Kaksoisraiteesta on puhuttu jo vuosia ja lähes kaikki puolueet ovat vuorollaan vakuutelleet tahtoaan hankkeen toteuttamiseen. Kuitenkin jo radan peruskunnossapito on häpeättömästi laiminlyöty. Seinäjoki - Oulu -ratavälin peruskorjauksen vuosien laiminlyönti on johtamassa vinoutumaan koko Pohjois-Suomen liikennejärjestelmässä. Esimerkiksi viime talvena Ouluun tulleet junat olivat liki poikkeuksetta myöhässä, pääsyynä tähän olivat ratavälin routavauriot.

Radan huonosta kunnosta ja kaksoisraiteen viipymisestä ei ole kuitenkaan syyttäminen VR Rata OY:tä, joka kamppailee riittämättömän budjetin ja kovien vaatimusten paineessa. Ratayhteydet ovat mitä keskeisin osa liikennepolitiikkaa, joka on kulloinkin istuvan hallituksen harteilla. Nykyhallitus on varannut 90 miljoonaa maksavaan rataremonttiin vain 5 miljoonaa euroa, vaikka kyseessä on Suomen tärkein liikenneväylähanke.

Samaan aikaan henkilöliikenteen junalippujen hinta lähentelee taivasta menopaluun maksaessa 150 euroa välillä Oulu-Helsinki. Kun Finncomm Airlines tekee omia uudelleenjärjestelyjään ja aloittaa lennot Oulusta Helsinkiin, alkaa kyseisen reitin lentoliikenteessä kaikkien aikojen hintadumppaus. On täysin järjetöntä, että pian lentolippujen hinnat saattavat alittaa junamatkan hinnan.

Epäekologisen kotimaan lentelyn muodostuminen edullisemmaksi kuin junamatkustaminen johtaa vääjäämättä junaliikenteen suosion romahtamiseen henkilöliikenteessä. Tällaista kehitystä ei yksinkertaisesti saa tapahtua, jos Suomessa edes yritetään osallistua ilmastomuutoksen pysäyttämiseen. Kansainvälisesti tarkasteltuna lentoliikenteen tuottamat hiilidioksidipäästöt uhkaavat kaksinkertaistua vuoteen 2025 mennessä lentomäärien kasvaessa. Junaliikenteestä aiheutuvat hiilidioksidipäästöt ovat monin verroin pienemmät kuin lentoliikenteen.

Tämän hetkiselle järjettömälle liikennepoliittiselle kehitykselle on olemassa vaihtoehtoja. Pohjois-Suomen osalta se on Seinäjoki-Oulu -ratavälin peruskorjauksen ja kaksoisraiteen rakentamisen kiirehtiminen ja henkilöliikenteen matkalippuihin suunnattava valtiontuki. Rataverkon kunnossapito ja yhteyksien nopeutuminen on elinehto myös toimivalle rahtiliikenteelle. Tulevaisuudessa koko matkalle Oulusta Helsinkiin on pyrittävä 220 kilometrin tuntinopeuteen, jolloin junaliikenne olisi aito haastaja lentokoneelle myös ajan puitteissa. Kaksoisraide tulisi siis saada koko ratavälille Tampere-Oulu. Ilmastopaholainen lentoliikenne sen sijaan ei valtion tekohengitystä kaipaa.

1 kommentti:

  1. Hieno juttu ja hyvä kirjoitus Hanna! Huomasitko muuten keskiviikon (vai oliko se nyt tiistain) Kalevasta, että jopa Kalevan politiikan toimittaja Antti Ervasti oli aivan samoilla linjoilla kanssasi :)

    VastaaPoista